torsdag 19 april 2012

Bakdag m.m

När man vaknar och tittar ut genom fönstren och allting är bara vitt överallt, molnen hänger tunga, då uppstår tanken att: vad sjutton ska jag hitta på i dag då?

Sagt och gjort det blir inneaktiviteter! Eftersom jag var i Hemsöns egen lilla bagarstuga häromdagen och bakade hårt tunnbröd, som blev så gott, tänkte jag att jag kan försöka baka mjukt tunnbröd i stekpanna, som jag hittat recept på. 
Ganska enkelt var det och jättegott blev det, lägger ut receptet här om någon vill prova:

Tunnbröd i stekpanna
                                                                                                            
5 dl vetemjöl, jag blandade med rågsikt 2 dl
1 tsk salt
2 dl mjölk
ev. 1 msk olja, jag smälte 2 msk smör istället
1 msk brödsirap
1/2 tsk brödkryddor
jag lade till lite jäst 1/4 dels paket, men det går bra utan

Arbeta samman ingredienserna till en smidig deg, dela i 12 bitar, kavla ut varje del så tunt som möjligt, gärna med kruskavel, annars kan man nagga med gaffel.
Grädda i torr stekpanna på medelvärme 1-2 min på varje sida, lägg dem sedan i handduk så de håller sig mjuka.

Bon appetit!

Färdiga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar